Výběr svatební lokace je první velké rozhodnutí, které musíte na cestě ke své vysněné svatbě absolvovat. Každé svatební místo je jiné, ale přesto existují některé aspekty, které se u všech lokalit opakují, ať už je to restaurace, kostel, zámek, nebo hotel. V tomto článku jsme tedy shrnuli nejzásadnější otázky, na které byste měla znát odpověď dříve, než na lokaci kývnete.
1) Máte volný můj termín svatby?
To je samozřejmě nejdůležitější otázka. Pokud Váš termín není volný, zkuste pouvažovat o jiném. Zeptejte se například na pátky, nebo neděle, kolem vašeho vysněného termínu. Někdy jsou tyto dny dokonce levnější oproti klasické sobotě.
2) Kolik hostů se sem vejde? Kolik máte pokojů?
Je třeba zjistit, jestli váš počet hostů odpovídá velikosti prostoru. Kvůli požárním směrnicím totiž lokace nemohou přesáhnout svou kapacitu, i kdyby chtěli. Zeptejte se také na počet lůžek, počet míst k sezení na obřadu, nebo velikost parketu.
3) Kolik stojí pronájem prostor a na jak dlouho? Co pronájem zahrnuje?
Některé lokace nebudou chtít platit za pronájem v případě, že utratíte určitou částku. Přesto si ale ujasněte, jestli budete mít na svatbu zarezervovanou celou restauraci, nebo celý hotel, aby vás v den svatby nečekalo překvapení. Někdy jsou například hoteloví hosté jen přesunuti na jednu stranu terasy a hotelu. V tom případě se zeptejte, jestli je zajištěné, aby cizí hoteloví hosté neměli přístup na svatbu.
4) Máte minimální konzumaci? Co se stane, pokud ji nepřekročíme?
V případě, že za pronájem neplatíte, je možné, že budete mít ve smlouvě minimální částku, kterou musíte v restauraci utratit. Pokud ji nepřekročíte, je možné, že budete muset rozdíl doplatit, nebo vám hotel dodatečně pronájem naúčtuje. Tohle všechno by mělo být specifikované ve smlouvě.
5) Kdy a kolik se platí záloha a jaké jsou podmínky odstoupení od smlouvy?
Platební informace musí být součástí smlouvy. Pozor ale na to, aby ve smlouvě byly uvedeny také povinnosti lokace a případné odškodnění v případě, že nebude moci smlouvě dostát.
6) Jak běžně svatba probíhá? (Kde se konají obřady? Kde se převléká nevěsta?)
Tím, že si s někým v lokaci projdete nejběžnější scénář svatebního dne, bude pro vás jednodušší si svatbu na tomto místě představit a navrhnout případné změny. Určitě se zeptejte například, kde se převléká nevěsta, v jakém tvaru bývají stoly, jak se nevěsta dostane na místo obřadu, aby ji nikdo neviděl, jestli jsou v okolí hezká místa na focení a podobně.
7) Existuje varianta pro případ špatného počasí?
Tato otázka je důležitá hlavně pokud počítáte s obřadem venku. Některé lokace nabízejí například vnitřní salonek, kam se ale nemusí vejít tak velké množství lidí, nebo nabídnou postavení zahradního stanu, ale je možné, že se za něj bude připlácet.
8) Musíme použít svatební dodavatele z místa svatby? Nebo si můžeme přivézt svoje?
Některé lokace jsou dohodnuté s konkrétními dodavateli, se kterými spolupracují. Pokud je tomu tak, pak vám lokace nedovolí si domluvit například svoji floristku, nebo cukrářku. Druhou variantou je, že byste musela za použití svých dodavatelů zbytečně platit.
9) Má lokace ozvučení, nebo musí mít DJ svoje?
Pokud má lokace svoje, podívejte se, kde jsou zásuvky, což vám pomůže si udělat představu o rozložení party a parketu. Zeptejte se také, jaké ozvučení lokace a má a vybavení raději zkonzultujte s DJ, aby byl spokojený a ozvučení bylo přiměřené prostoru. Ideální je, pokud DJ už v lokaci hrál a je schopný vám říci, jestli bude třeba ještě vzít nějaké vybavení navíc.
10) Není problém s hlukem po 10. hodině večer?
Pokud je lokace v centru města, mají někteří sousedé nepěkný zvyk po 10. hodině večer volat policii pro rušení nočního klidu. Pokud jsou policisté slušní, mohou například poprvé jen napomenout, ale kolem půlnoci už budete pravděpodobně muset hudbu ztlumit. Řešením jsou buď lokace mimo centrum, podzemní prostory, nebo speciálně upravené a odhlučněné lokace. Každopádně se zeptejte, abyste se mohla připravit na všechny eventuality.
11) Můžeme tu používat svíčky, okvětní plátky růží, rozbíjet talíř?
Zejména svíčky a prskavky mohou být v některých choulostivých lokacích problém. Jinde budou například odmítat rýži, kvůli nutnosti ji pak uklízet. Většinou má ale lokace připravenou alternativu, jako bublifuky, nebo svíčky například jen na terase a podobně.
12) Můžeme mít své víno a alkohol? Jaké jsou poplatky za špuntovné a korkovné?
Ve většině lokací vyjde levněji si přivézt vlastní alkohol. Pokud máte například své oblíbené lokální vinařství, nebo značku vína, určitě se domluvte na nižší ceně a přivezte si vlastní pití. Jelikož tím ale restaurace přichází o peníze, účtuje si většinou poplatek za každou lahev vína a každý litr tvrdého alkoholu, který si přinesete. Ve většině případů je ale alkohol v restauraci předražený a proto se vyplatí zaplatit poplatek a koupit víno a alkohol jinde.
13) Kdy můžeme přijet prostory nazdobit? Do kdy musíme druhý den dekorace odstranit?
Velice důležitá informace, kterou budete muset reprodukovat zejména floristce, cukrářce a případně svatební agentuře, nebo někomu, kdo vám zařizuje svatební styling. Většina lokací vás pustí na místo den před svatbou večer a pak brzy ráno, ale v případě restaurací, nebo dokonce barů může být večer předem problém. Domluvte se proto na nejbližším termínu příprav a stejně tak na tom, do kdy musí být pozůstatky svatby uklizené.
14) Je tu kde parkovat?
Pokud nejsou vaši hosté místní, musí mít kde zaparkovat. Zeptejte se tedy radši, kolik aut se na parkoviště vejde, jestli je hlídané a jestli je placené. Tuhle informaci je pak dobré zahrnout do údajů na svatební pozvánce, nebo oznámení, aby se hosté případně mohli porozhlédnout po parkování jinde.
15) Kdo bude kontaktní osobou v den svatby? Jaké jsou její/jeho povinnosti?
Jde vám především o to, aby byl dotyčný k dispozici v den svatby. Dále zjišťujete, jestli má například na starosti pouze hostinu, nebo jestli je vám schopný zkoordinovat i obřad, nebo pomoci s přípravami na den D.